
Ett enkelt verktyg med stora möjligheter
Portalen är en digital samarbetsyta som synliggör, underlättar och stärker samverkan mellan kommunerna i länet. Det kan handla om att gemensamt bevaka och ta fram underlag, göra upphandlingar, samnyttja bristkompetenser eller driva verksamhet tillsammans.
Vanliga frågor
Kommunerna i Norrbotten står inför ekonomiska och demografiska utmaningar. Dessutom försvårar länets gleshet och geografiska avstånd. Därför behöver vi i Norrbotten hitta nya samverkanslösningar som skapar förutsättningar för drifts- och utvecklingskapacitet.
Samverkansportalen är en del i ett mer omfattande utvecklingsarbete kring utökad organisatorisk samverkan, som pågått sedan 2021. Målbilden ”I Norrbotten har kommunerna enkelt för att samarbeta med gemensamma lösningar för ett hållbart samhälle” är vägledande för arbetet med samverkansportalen.
Samverkansportalen synliggör och stärker befintlig samverkan och underlättar nya initiativ mellan kommunerna. Detta bidrar till nya lösningar för att bibehålla och utveckla kommunernas verksamheter.
Samverkansportalen möjliggör innovativa lösningar kring en bredd av samhällsutmaningar, exempelvis kompetensförsörjning. Norrbotten tar höjd för att utmana rådande regelverk och gränssnitt genom att utforska nya lösningar i samverkan.
Den samhällskomplexitet som kommuner behöver hantera kräver gemensam problemlösning. Verktyget möjliggör idéskapande över kommungränser och bygger kapacitet genom att dela kompetenser.
Samverkansportalen omfattar i dagsläget fyra olika delar, så kallade moduler. Tre av modulerna utgår från kommunernas verksamhetsbehov och berör remisser, inköp och samnyttjande av kompetenser. Den fjärde modulen är en interaktiv samarbetsyta för förbundets strategiska nätverk med tjänstepersoner i länet.
Modulerna som berör kommunernas verksamheter är:
- Kompetensbanken underlättar samverkan kring specialistkompetenser och gemensamma rekryteringar.
- Inköpscentral möjliggör gemensamma inköp och ramavtal.
- Remissamverkan underlättar bevakning och samarbete kring utredningar och remissvar.
I ett inledande skede riktar sig portalen till utsedda kommunala tjänstepersoner med ansvar kring remisser, inköp och kompetensförsörjningsfrågor samt de tjänstepersoner som ingår i strategiska nätverk på länsnivå.
Portalen har utformats för att vara säker, lättanvänd och överskådlig.
Tillträde till respektive modul kräver godkännande av utsedd administratör i den egna kommunorganisationen.
Inloggning sker via Bank-ID.
Till varje modul finns en ansvarig kontaktperson vid Norrbottens Kommuner.
Norrbottens Kommuner har ansvar att förvalta, drifta och vidareutveckla Samverkansportalen, samt vara ett stöd i kommunernas användning.
Varje kommun ansvarar för att Samverkansportalen används i den egna organisationen. Samverkansportalen bygger på ömsesidigt utbyte med aktiva bidrag från användarna i kommunerna.
Det finns i grunden ett gemensamt åtagande mellan kommunerna i länet utifrån en beslutad målbild.